A magnumpalack titka

Alcím: avagy hogyan lett ilyen népszerű a Borháló, és miért szerettem meg

(Szubjektív piacértékelés az üzletben értékesített fine wine piacán Magyarországon.)

Immár közel 6 éve élünk együtt és borozunk együtt a Kathona Krisztián fémjelezte Borhálóval, akik meredek ívben törtek be a hazai kiskereskedelmi borpiac állóvizébe.

A fine wine piac bolthálózata nagyjából monopol jellegű volt 6 évvel ezelőtt, uralta a Bortársaság, mellette néhány kisebb szereplő (Veritas), elvétve egy-két együzletes kereskedő éldegél(t) még, a nagyok árnyékában. Ezen túl lehetett még bort vásárolni a hipermarketekben, és a jobb közértekben. 

A piaci rés, amit a Borháló észrevett - és betöltött - nem korlátozódik csupán a jobb ár-érték arányú borok forgalmazására irányuló fogyasztói igényre (egyszerűbben: sikerük titka nem csupán az, hogy olcsóbban adják a jó bort).

A Bortársaság - mint általában a monopol piacokon szokás - bőven a lefölöző árazás koncepciójánál tartott már 6 évvel ezelőtt is, amikor a Borháló piacra lépett. Erre a termelők is már egyre inkább panaszkodtak. Beszerzései során a Bortársaság egyre szigorúbban és bántóbban a "röghöz kötés", a kizárólagos forgalmazás elérését szorgalmazta, több termelőt ismerek, aki panaszkodott emiatt, vagy egyenesen nem hajlandó partnerségbe lépni velük. Mindebből persze a fogyasztó csak annyit látott, hogy vannak nevek, akik csak a Bortársaságnál elérhetőek. Talán még annyit, hogy mindig ugyanazok a nevek forognak a Bortársaságnál, nem bővül igazán a repertoár. Fogyasztói oldalról pedig bosszantó volt a Bortársaság kapzsisága, ami a tagsági kedvezmények eléréséhez szükséges minimális vásárlások egyre növekvő értékében nyilvánult meg.

Ebben a szituációban robbant be a Borháló azzal a megkülönböztető stratégiával, hogy fel mert vállalni nagy kiszereléseket - elsősorban a magnumpalackot - de egy még merészebb húzással a bag-in-box-ot és a műanyag palackos minőségi borokat is bevállalta. Ez utóbbi vonal talán nem is tartott ki olyan nagyon - illetve esetenként szakmailag sem volt kellően megalapozott, volt olyan műanyagpalackos tétel, amit az én tanácsomra vontak ki a forgalmazásból - ugyanakkor arra jó volt, hogy a "rendes" palackos borok értékesítését erre alapozva ki tudták bővíteni.

 

A Borháló igazi nagy húzása azután a borászokkal való együttműködésben készülő tételek megjelenése volt úgy három éve, mert ezek igazán piacos, fogyasztóbarát borok lettek. Gondolok itt a Malatinszky borokra (Primavera, Liliomfi itt megírtam: Malatinszky - Liliomfi 2011), és például a kiváló Pfneiszl Rouge-ra. Ez utóbbi olyan hamisítatlanul Pfneiszl stílusú, merész és lendületes, jó ivású és arányos vörösbor, hogy igazán nem lehet benne semmi kifogást találni. Mély és vibráló piros bogyósok, édes, széles korty, szépen érett tannin és melengető fűszeresség jellemzi.

És itt jön be a képbe a magnumpalack, ami bizonyos értelemben a Borháló sajátjává vált. A Pfeiszl Rouge-ból ugyanis több kell egy palacknál, mert ha társaságot hívunk - például - akkor a vagány és jóleső ízből négy személyre már 0,75 l nem lesz elég. Igaz ugyan, hogy két palack egy kicsit már sok, de inkább megmaradjon valamennyi, mint túl kevés legyen. A magnumpalacknak ráadásul jó vendégváró, bőséget sugalló, kicsit közvetelenebb jellege van, mint a szokásos palacknak, és valószínűleg sokakat ez is megragad. Engem például biztosan.

És most a Borháló megjelenésében is megújult. Lecserélte a régi koncepcióra épülő - kicsit a Bortársaság fekete-fehér kombinációjára emlékeztető, de a vesszővel fonott ballon ikonja miatt mégis kevésbé szofisztikált borokat sugalló - megjelenését egy abszolút friss, tök egyszerű és fiatalos dizájnra, és egy egyszerű, de feltűnő (ütős), mégis szerethető szlogenre "Együtt borozunk".

Ha azután a szlogent kérdésként fogom fel, válaszom: szívesen.

Újdonságok

Párhuzamok, nem ellentétek

Szeretem az összehasonlításokat. Nem azért, hogy keményen szembesítsem az összehasonlított tételeket: melyik jobb, miért jobb, és hasonlók. A borok is megsértődhetnénk, de ők nem teszik; csak szépen, hallgatagon és odaadóan fekszenek a palackban összehasonlítás után. Mégis, nem volna velük szemben...
Teljes cikk

Crémant de Luxembourg

Ki ne hallott volna a luxemburgi borokról?   – Na jó, kezdem előlről. Luxemburg borászati hagyományai világszerte ismertek...   – Rendben, látom, hogy más megközelítést kell választanom. Luxemburg, ez a kicsiny nyugat-európai ország – hiszik, vagy sem – jelentős borkészítési...
Teljes cikk

Nem minden arany, ami fénylik

Ez egy poszt, összesen 5 tanulsággal. Nyár van, ilyenkor könnyű bort kíván az ember, gyakran szódával feldobva, mindenesetre hidegen. Sokan a rozéra esküsznek és van is benne valami: légies tud lenni, aromatikája általában gyümölcsös, és magas savtartalma miatt rendkívül jó szomjoló. Ez lenne a...
Teljes cikk

Geszler Zenit 2022

Nem tudom, a kedves olvasó számára mond-e valamit az az étel, hogy  salátafőzelék. Igen, friss fejes salátából, egy kevés húsos szalonnán megfuttatva, fokhagymával és tejföllel. Általában véve is nehéz kérdés, hogy a magyar asztalok tipikus hétköznapi fogásához milyen bort lehet inni....
Teljes cikk

Maróti Attila Pinot Noir 2021

Pinot Noir mátrai módra és főként Maróti Attila lendületével. Igen, ő az, aki magáról úgy fogalmazott, hogy "a saját rabszolgám vagyok. minden nap hajnali ötkor kelek" és ezt a lendületet viszi bele a boraiba. A többi itt...
Teljes cikk

Thummerer Egri Bikavér Superior 2017

Végre egy jó bor. Mély rubinszín, feketés maggal, padlizsánlila villanásokkal. Telt testre utaló, szép glicerines templomablakok futnak le a pohár oldalán.  Illatában először cassis. Érdemes sokat hagyni gyűlni a pohárban az illatot. Én Riedel bordeaux-i pohárból kóstoltam. Megérte elővenni a...
Teljes cikk

Halasi Gergely - Villány, "Phoenix" 2014

A vélemény szabad. A szakértői vélemény ezzel szemben nem szabad. Nagyon is kötött.  A büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény szerint: 188. § (1) Ha a bizonyítandó tény megállapításához vagy megítéléséhez különleges szakértelem szükséges, szakértőt kell alkalmazni. 191. § (1)...
Teljes cikk

Beconcini Chianti Riserva 2017

A toscanamania.hu holnap 41 olyan filmet sorol fel, amelyikben Toszkánáé a főszerep, de azt gyanítom, hogy ennél sokkal több hollywoodi bóvli film létezhet még, amelyek a "szerelem Toszkánában" és hasonló sztereotíp témák körül forognak. Kíváncsian várom, hogy mikor készül az első ilyen film...
Teljes cikk

Vylyan Bogyólé 2022

Az idei Bogyólé! Igazi meglepetésként ért, hogy már ilyen korán a polcokra került. Riválisa, a Beaujolais Nouveau en Primeur csak november 17-én folyik hivatalosan a poharakba. Ilyenkor szoktam megemlékezni arról, hogy régebben a portugieser vitte a prímet ebben a borban, és milyen jó döntés volt...
Teljes cikk

Kékfrankos hangjai (Sopron)

Tegye fel a kezét, aki már hallott a soproni Horváth Imi borászatról, vagy kóstolta a kékfrankosukat, syrah-jukat, netán cabernet franc-jukat. Vagy aki már járt a Bruckner borászatnál. És azt tudta valaki, hogy az Etyeki Kúria vörösborai Sopronból származnak és hamarosan Soproni Kúria néven is...
Teljes cikk

Blog

Mire való a borbecsüs?

Ért egy rossz élmény nemrégiben, a Váci utcában, egy magyar üzletlánc kiemelt boltjának borospincéjében. Azazhogy nagyon jó élmény volt, és mégis rossz. Megmagyarázom.Betévedtem, és a földszinti választék szegénysége arra sarkallt, hogy lenézzek a pincébe. Ez a pince egyszerűen...
Teljes cikk

Helyünk a világ bor-térképén

Aligha kérdőjelezhető meg, hogy amilyen képet a londoni WSET (Wine and Spirits Education Trust) közvetít egy országnak a borokvilágában elfoglalt helyéről, az erősen hat az adott ország megítélésére, legalábbis a szakértő(bb) nemzetközi fogyasztók körében.A minap belelapoztam a WSET...
Teljes cikk

Ár-érték arány

Most kaptam a hírt, hogy a Tamellini Soave 2013-as évjáratát leárazták és jelenleg 8,49 angol font áron lehet hozzájutni London egyik menő borkereskedésében. Gyors fejszámolást követően rádöbbentem, hogy ez a "fantasztikus" ajánlat 3500 Ft-ot takar, az eredeti 4800 Ft körüli összeg helyett. Valaha...
Teljes cikk